Aku pelajar asasi UiTM 2013/2014. (Recap - Sem 1)

by 7:06:00 PM 14 comments
Assalamualaikum, hai.
Hehe dah lame kot tak update blog ni. Lebih 5 bulan kot menghilang.
According to my previous entries, aku dapat dua tawaran belajar iaitu Matrik Banting, Selangor dan Asasi Sains UiTM Puncak Alam, Selangor.


Selangor saja. Hewhewhew.

Then, atas nasihat, aku pilih Asasi Sains UiTM.
So, entry ni cume untuk recap balik ape yang telah berlaku dalam satu sem ni.

1. Aku daftar pada 2 Jun 2013. Aku dan semua siswi mulakan program orientasi (Minggu Destini Siswa - MDS). Pukul 12 tengah hari aku gerak dari rumah sedara dari Petaling Jaya, pukul 2 lebih baru aku daftar, bapak sesak gile dalam campus.

2. Roomate aku orang Perak, heeee. She's very nice. And my house, tingkat 8 okeh.

3. 3 Jun 2012, siswa pula yang daftar. Kami siswi cuma menjalani MDS seperti biase selama 4 hari.

4. Sehari sebelum kuliah, Pusat Asasi minta semua pelajar Asasi rujuk di fakulti tentang penempatan dalam kelas & jadual kelas. Aku dimasukkan dalam Group A10 bersama 34 orang pelajar asasi lain.

5. Kuliah kami yang pertama, Biology, satu kelas tak tak datang. Haha. Sume sebab pertukaran jadual yang tiba-tiba.

6. Asal balik kelas, bende yang akan aku kene hadap ialah tangga kejayaan Palam. Hem, semakin nak habis sem, semakin bijak kami gune lift yang ade kat PSB tu. Haha

7. Makanan kat Rafflesia sume ok lah. And berat aku naik kot.

8. Aku volunteer jadi Ketua Aras kat blok n automatik jadi Biro dalam Majlis Pewakilan Blok, nak gebang eh.

9. Aku banyak tido.

10. Hanya 5 orang budak sekolah yang masuk Asasi UiTM.

11. Test 1 aku, Physics aku gagal T T, dan Test 2 aku pun same jugak.

12. Puasa kat Palam, tak terasa aku puasa, sebab hari2 biase pabila petang baru aku jumpe nasi.

13. Semakin nak habis sem, semakin aku suke dok lepak kat Raff, dan balik nak dekat2 pukol 12.

14. Kat palam, aku pun jadi cameraman tau. Untuk video Biology kami.

15. Aku suke nasi pattaya kat Cafe Rafflesia, so sedap.

16. Disebabkan Biology ade kuiz tetiap minggu, maka aku excellent dalam subjek tu.

17. Miss Azaima remember my name, Eldania, sebab aku suke volunteer nak buat jalan kerja chemistry kat whiteboard dalam kelas tutorial. But, die dah tak mengajar lagi.

18. Aku suke pegi Setia City Mall, tempat lepak budak2 Palam.

19. Disebabkan nak buat assigment Biology (Ecology), aku terpaksa ambil teksi dari Klang Sentral ke Bukit Cerakah.

20. Aku suke mengelamun kat kolam Palam belakang FSK 6 tu. Haha, sekali je pun penah pegi.

21. Semakin nak habis sem, aku suke memanfaatkan perkhidmatan dobi kat Tingkat 1.

22. Mase Test 1, group aku same dewan dengan budak2 engine.

24. Dalam chemistry, aku suke stoichiometry.

25. Sejak masuk asasi, aku sering terfikir pasal medic untuk degree. Salah satu subjek paling tak suke.

26. Gempak kat group asasi palam pasal pocong kat blok R3.

27. Aku suke tido awal dan berharap akan dapat bangun awal seawal pukul 2, tapi pukul 4 saja mampu.

28. Berbulan jugak lah baru aku balik Melaka.

29. Duit kpt aku sekarang tinggal 100 lebih. T T

30. Alhamdulilah, carry marks untuk semua subjek 30lebih/50. Yang paling tinggi Biology.

31. Aku tahu betapa seksanya rabun, sejak belajar asasi ni. Aku rabun silau. Power 50.

32. Aku tak ramai crush kat palam. Haha.

33. Aku kat Palam, dikenali sebagai Dania. Cume bile budak sekolah lame panggil Nia, dorang mula terikut-ikut.

34. I found that study kat luar, lagi ok dari study dalam bilik. Kat bilik aku tend to sleep more. Lain orang lain cara kan.

35. Aku ada macam2 baju dalam locker. Setiap minggu, lain2 baju.

36. Roomate aku rajin mengemas bilik, rumah, aku je malas,

37. Aku lebih memilih burger dari coolblog kat Palam. Biasalah oelajar, bukan hartawan.

38. Aku yang dulu bukanlah yang sekarang. Dulu dipijak sekarang aku rebel.

39. Group kami tak buat trip kelas lagi.

40. Pertama kali dalam hidup, budak2 laki lebih pandai dari perempuan. Unbeatable.

41. Alhamdulilah, berkat usaha. Aku berjaya menyambung Sem 2 dengan membawa PNGK 3.29. Sedih tak capai target, insyaAllah sem 2 aku buat betul2. Sem 1 ni amik mood dulu. Haha.


Okeh, tu je la mampu dicerita. Banyak lagi, tapi type kat tab ni buat aku sakit hati. Hehe.


Eldania Shukor

Author

21 years old. A software engineering student at National University of Malaysia. A former student in Foundation of Science at UiTM Puncak Alam.

14 comments:

EdDynNa ♛ said...

no. 40 paling setujuuuuuu. HAHA memang unbeatable wehh.
18.SCM selalu dengar bebudak nehh lepak situhh.
24. dlam chem kau suka stochio ? bapakk ahh. aku nak final baru suka sesikit. HIHI
okehh tuhh je aku nak komen. and aku baru tahu sistem asasi lebih kurang matrik patutlah korang belajar lebih kurang kitorang jee. HAHA
papepun gudluck utk sem 2 nehh
Fightingggggggg !

Eldania Shukor said...

Haha.. mmg dorg unbeatable.. bapak pandai sume.. aku mmg suke stoichio... mmg best.. mencabar minda.,
Asasi dgn matrik lbih kurang je cume syllabus je yg lain...

Anonymous said...

hye akakk :) sa calon spm 2014 , tpi nak mnggtal tngan juga nak tw sal palam nii . huhu . erm . nk tnya ni , kalau ambl asasi kjuruteraan bole further dlm sains aktuari ka time degree nti ? n brpa kuota pljar kristian arh kat sna ? sorry mnyusahkan akak

Eldania Shukor said...

hye annon, bole je amik asasi kejuruteraan utk further sains aktuari, asasi sains pun bole...
btw pelajar kristian ade rse sane, sabah sarawak lah antaranya.... sorry bru tgok comment

Kay said...

Salam.saya skrng student asasi sains uitm.bru hbes final.saya nk tanya .apa eh kelayakn utk teruskn sem 2?

Unknown said...

Haha btw thanks sis for that info ;) tgh cari info pasal asasi jugak nih.

Unknown said...

Haha thanks sis for that info ;) tgh cari info pasal asasi jugak nih.

Anonymous said...

hai kak ! sya lepasan spm 2014
nak tanya , sblum masuk asasi kna minta biasiswa dlu tak ?

exopaw said...

susah tak asasi nih sebab saya tak tau nk pilih asasi atau diploma

Ainatul Mardhiah said...

kak, kalau amik asasi sains boleh ke jd engineer? Btw, sy SPM 2014 :)

Anonymous said...

Akak kalau bi sy dpt c+ ade chance x dpt asasi engine kat palam. Sy dpt 5a time spm hehe

Anonymous said...

Akak sy dpt c+ utk bi. Ade chance x sy dpt asasi engine ?

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya minta maaf soalan saya ni kebudak-budakan sikit. Saya free hair. So nak tanya, boleh ke free hair bila masuk asasi palam nanti?

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya minta maaf soalan saya ni kebudak-budakan sikit. Saya free hair. So nak tanya, boleh ke free hair bila masuk asasi palam nanti?